Maliarka Tatiana Siedlová: Najcennejšie, čo môže umelec mať, je jeho štýl.

Obrazy Tatiany Siedlovej sú nesmierne zaujímavé a sugestívne. Veľmi nás zaujímalo, aká osobnosť sa za nimi skrýva a aký je jej príbeh. Keďže vševediaci internet veľa neprezradil, zistili sme sami.

Tatiana, vyrastali a študovali ste v Kyjeve. Ako si spomínate na svoje detstvo a štúdium na vysokej škole ?

Zhrniem to takto - pekné spomienky, veselí študenti, veľa nových známostí, nádherné zážitky, spoločné plenéry, postupné rozvýjanie sa, prvé stretnutia s mamutmi ruského , ukrajinského a svetového umenia . Takými ako je Murasko, Vasilkovsky, Svatoslavsky, Sisko, Jablonska, Glyshenko, Kuindzi, Repin, Vrubel, Kramskoj, Savrasov, ruskí avangardisti, európski impresionisti a expresionisti.

V súčasnosti žijete a tvoríte v Nitre. Čo vás priviedlo na Slovensko?

Slovensko je bližšie k Európe. Je tu možnosť navštevovať významné európske múzea, cestovať, pozorovať architektúru rôznych miest, inšpirovať sa peknými miestami a krajinami, ako to robili takmer všetci maliari. Pri jednom z takých cestovaní som napisala sériu prác “international sisters”,  ktorá zahŕňala viaceré ženy rôznych národností: taliansku, španielsku, ruskú , afroamerickú atď..

Ako by ste porovnali súčasnú slovenskú a ukrajinskú výtvarnú scénu. Sú tam nejaké rozdiely a spoločné črty?

Na Ukrajine a v Rusku od 17. storočia boli veľmi silné školy umenia. Zostalo to tak aj doteraz. Z pohľadu súčasného umenia, všetky predchádzajúce štýly smerujú dozadu. Záujem o realizmus, romantizmus, impresionizmus sa v dnešnej dobe znížil. Najcennejšie, čo môže umelec mať, je jeho štýl. Dosiahnuť ten svoj, je základom v umení, a aj najzložitejšou úlohou. Môžete impresiu ukázať ako C.Monet, môžete zobraziť slnečnice ako Van Gogh, môžete kopírovať alebo napodobňovať surrealistov ako Frida Kahlo, Dali alebo Max Ernst. Ale to už všetko bolo… záujem o také maľby v dnešnej dobe nebude. Sú to nádherné veci , unikáty, ale napodobňovať ich - nie je spravne.

Vo vašej tvorbe vnímam inšpiráciu divadlom a kabaretom, dávnymi i súčasnými príbehmi a taktiež alegóriu. Čo považujete za svoju inšpiráciu vy?

Inšpiráciou sú jednoduché životné situácie, emócie, pozorovanie ľudských slabostí. Chcem ich alegoricky ukázať divákom. Ale v prvom rade chcem ukázať krásy, čo sú v živote ktoréhokoľvek človeka. Chcem, aby moje práce mali príjemnú energiu, pretože majú koncept - hedonizmus.

Aký je podľa vás význam umenia v dnešnom svete?

Momentálne je komerčná doba, hoci doba bola komerčnou aj v renesancii, kedy art-dealer predával obrazy Petra Brejgela ako Hieronyma Boscha. Ale napriek všetkému, každý maliar chce odzrkadliť súčasnú aktuálnu dobu a priniesť jej skrytý zmysel so svojimi chveniami a emocionálnymi náladami.

Ktorí autori z histórie a súčasnosti sú vášmu srdcu blízki a prečo?

Zaujímavý je autor, ktorý je priekopník nového štýlu. Claude Monet –impresionizmus. Surrealizmus - Dali, Kahlo, Picasso. Pointillisme - Signac a Seurat. Suprematisti - Malevich, Senkin. Expresionisti - Otto Dix , Emil Nolde, Ludwig Kirchner. Neoprimitivisti - Pirosmanashvili. Romantisti - Borisov-Musatov. Ruský realizmus - Serov, Kuindzi, Levitan. Je dosť zložité vymyslieť niečo nové. Všetko vo svete je už vymyslené. Nič nového pod slnkom. Otcom surrealizmu je Hieronymus Bosch. Ale to nie je celkom tak. Zakladateľmi surrealizmu sú ľudia, ktorí žili dávno pred našim letopočtom. Pozrite si obrázky z jaskyne Mona v karibiku. Niečo neuveriteľné. A takýchto obrázkov z jaskýň je po svete množstvo. Takže všetko je relatívne. Ja si veľmi vážim ľudí, ktorí otvorili nový štýl v umení. No stále je zložité zistiť, kto je prvý v štýle... Napríklad Adalbert Erdelyi sa “ stravoval “ ideami Cezanna a Cezanne zasa ideami Pussena atď... Sochár Akeksandr Archipenko sa “ stravoval” ideami Egyptskej sochy a Scytskimy umelcami 1. storočia nášho letopočtu. Všetok súčasný nábytok - ( barový, interiérový atď) - je kópiou nábytku doby moderny 20-tych rokov Le Corbusiera a Ludwiga Mies van der Rohe..... a oni dvaja kradli idei u rakúskeho zakladateľa postrokokového, alebo inými slovami -“ moderného nábytku toho času” - Michaela Thoneta. Ono je to všetko zložité. Takých príkladov je množstvo. Záver: svoj unikátny štýl a nové nápady – to je základom úspechu maliara. Bez nich bude maliar len priemyselníkom v art svete.

Často znázorňujete ľudí v určitých situáciach a určitom emočnom stave. Zvykne vám niekto pózovať alebo je všetko zhmotnenie vašej fantázie?

Je to prenos životných situácií , emočných stavov na plátno.

Kde všade ste už vystavovali ?

Vystavovala som v množstve štátov - Francúzsko, Amerika, Anglicko, Rumunsko, Taliansko, Rakúsko, Maďarsko, Slovensko atď.

Prezradíte, aké ocenenia ste získali a ako ste k nim prišli?

Ocenenia - to je subjektívna mienka. Myslím, že ocenenia pre umelca -to nie sú papiere alebo prize poháre. Najvyššie ohodnotenie je, keď si umelca budú pamätať aspoň sto rokov po jeho smrti. Doklady a certifikáty v tomto prípade nie sú dôležité.

Ak by ste si mohli vybrať 3 diela k sebe domov bez obmedzenia budgetu a čohokoľvek iného, ktoré diela by to boli a prečo?

“ Salena Greta” Petera Brejgela, “Sediaci démon” Michaela Vrubela, “ Spiaca nahá daňová policajtka “ Luciena Freuda. Prečo? Zmysel, idea, vysoká úroveň.

V minulosti ste robili aj výtvarné kurzy. Ako prebieha takýto kurz a čo konkrétne ste učili? Sú nejaké extra tipy, ktoré dávate študentom?

Počas hodín sa snažím vysvetliť študentom základné princípy, zvbudiť u nich záujem. Ďalej je to už na nich. Ten, kto chce v budúcnosti niečo dosiahnuť, mal by ovládať základné princípy, a ďalej už môže odbočovať a experimentovať.

Ako skúsená a úspešná umelkyňa, čo by ste poradili mladým začínajúcim ambicióznym výtvarníkom?

Čo by som poradila - odbočiť od klasických algoritmov a princípov maľovania. Nájsť seba a naučit sa vyjadrovať svoje emócie na plátne.

Tatiana, čo máte v pláne v blízkej budúcnosti?

Mám v pláne nájť sa v inom štýle. Myslím, ze to bude zaujímavé nie len pre mňa, ale aj pre tých ľudi , ktorí sa zaujímajú o moje umenie.

Ďakujeme za interview!

Tatianine diela si móžete kúpiť a pozrieť tu.

© COPYRIGHT 2018