Monoho ľudí, ktorí sa venujú umeniu, majú obavy, či byť full-time umelcom/umelkyňou ich dokáže finančne uživiť. Ak si ty práve tým umelcom, ktorý sa dokáže úspešne živiť umením, si jedným/jednou z mála, ktorým sa tento sen splnil.
Samotný talent nestačí k úspechu.
Aj keď to vyzerá v súčasnosti veľmi jednuché prezentovať svoju prácu okolitému svetu prostredníctvom internetu a sociálnych sietí, je veľmi pravdepodobné, že tvoja práca sa vo vysokej konkurencii stratí. Chce to veľa práce na sebe, trpezlivosť a správnu stratégiu, aby si sa vedel(a) dostať do bodu, že ťa umenie finančne uživí.
Je možné, že aj keď si veľmi talentovaný/á a tvoríš nádherné veci, ostatnú ležať v tvojom ateliéri alebo v tvojom PC. Potrebuješ sa naučiť rozvíjať okrem svojich tvorivých a technických zručností aj marketingové schopnosti. Potrebuješ prestať nad svojou tvorbou rozmýšľať ako nad nejakou voľnočasovou záleživosťou a začať rozmýšľať ako podnikateľ(ka).
Nauč sa ako “podnikať” ako umelec
Základným dôvodom, prečo mnohí umelci neuspejú je ten, že trávia veľa času vo svojom ateliéri a pracujú dlhé hodiny na svojej tvorbe, no nevenujú žiadny čas tomu, aby sa naučili ako svoje umenie predať. Tisíce talentovaných umelcov sa nedokážu presadiť a mnohí umelci aj s menším talentom naopak žnú úspech. Samozrejme, štúdium a práca na svojich kreatívnych schopnostiach je dôležitá, no nie je jediná.
Akonáhle človek dosiahne určitý minimálny level talentu a zručností, dokáže sa úspešne presadiť a uživiť umením, pokiaľ zvolí správnu stratégiu.
Skús si vyhľadať napr. online kurzy, ktoré učia umelecký marketing ( ak vieš anglicky napr. na udemy.com )
Nájdi svoju špecializáciu
Je bežné, že kreatívci a umelci majú viacero talentov a zručností. Môžeš byť napr. maliar, ktorý taktiež rád robí skvelý grafický design alebo architektka, ktorá robí fantastické fotografie. Máš väčšie šance uživiť sa umením, ak budeš predávať niečo, v čom si fakt dobrý/á alebo niečo, po čom je veľký dopyt.
Možno zistíš, že si vieš viac zarobiť, ak budeš iných učiť Adobe Illustrator, ako svojimi vlastnými ilustráciami. Možno zistíš, že písanie blogov o fotografovaní ti prinesie väčšie množstvo zákaziek.
Skús možno začať robiť niečo, čo nie je úplne tvojou vášňou ( napr. fotiť eventy, robiť portréty na zákazku a pod. ) a dokáže ti platiť účty, a buď popri tom otvorený/á príležitostiam. Niekedy dokážu prísť do cesty nečakané možnosti, ktoré ti ukážu cestu ako sa uživiť svojim vlastným umením.
Nájdi svoje miesto na trhu alebo vytvor nové
Áno, znie to veľmi biznisovo. Toto je však článok o tom, ako sa uživiť umením, čiže pozeráme sa na to, ako si nájsť svoje miesto na trhu umenia.
Sú dva spôsoby - každý má svoje pre a proti, a oba vyžadujú tvrdú prácu a trpezlivosť.
1. Budeš ponúkať niečo, čo už ľudia nakupujú
Pri tomto spôsobe vieš, že po tom, čo ponúkaš, už existuje dopyt. No na druhej strane tu existuje obrovská konkurencia a budeš teda potrebovať veľa marketingu a popracovať na kvalite.
2. Vytvoríš niečo inovatívne, alebo niečo veľmi špecifické
Tu budeš mať veľa práce na začiatku pri prilákaní klientov. No ak sa ti to podarí, nebudeš fungovať vo vysoko konkurenčnom prostredí.
Pracuj na svojich schopnostiach
Popri tom, ako tvoríš a zdokonaľuješ sa vo svojej technike, je tiež dôležité neustále testovať a skúšať aj nové technológie a materiály. Tvoj talent je na nič, ak nepracuješ konzistentne, nerozvíjaš svoj štýl a neexperimentuješ aj s novými trendami .
Je tiež potrebné, aby si vytvoril(a) množstvo prác ešte predtým, ako začneš predávať.
Sieť klientov
Každý človek, ktorého stretneš, môže byť tvoj potenciálny klient alebo niekto, kto ťa potenciálnemu klientovi odporučí. Nehanbi sa hovoriť o svojom umení a buď pripravený/á ukázať svoj web s portfóliom alebo odovzdať svoju vizitku.
Buď inovatívny/a a maj napr. pohľadnice, záložky do kníh s ukážkou svojich prác alebo čokoľvek iné, čo ťa odlíši.
Samozrejme, v dnešnej dobe sa nedajú vynechať ani sociálne siete, kde okrem prezentácie svojej tvorby sa dá získať aj sieť kontaktov ( iní umelci, interiéroví architekti, blogeri a pod. )
Urči si svoju cenu
Pre akýkoľvek druh umenia sa rozhodneš, zrejme budeš svoje ceny viac krát upravovať, kým budeš finálne spokojný/á.
Vieš si svoje ceny porovnať s konkurenciou. No trh s umením je o niečo komplikovanejší v porovnaní s inými odvetviami. To isté umelecké dielo vie byť príliš drahé, alebo príliš lacné v závislosti od „hodnoty“ umelca/umelkyne a načasovania. ( úbohý Van Gogh nebol dobrým marketérom v porovnaní napr. s Picassom a Dalím )
To je práve tajomstvo marketingu – mnohí ľudia kupujú umelca/umelkyňu, nie dielo.
Ak sa rozhodneš predávať svoje diela napr. na internete, tvoje ceny zrejme začnú trochu nižšie a čím väčší dopyt je po tvojej práci, tým vyššie potom stúpajú tvoje ceny.
Maj správny mindset
Veľa umelcov rýchlo stráca vytrvalosť a trpezlivosť. Rýchlo sa cítia byť sklamaní a skončia so svojimi plánmi a snami, hlavne ak sa cítia odmietnutí.
Ako umelec/umelkyňa si pravdepodobne viac senzitívny/a a emotívny/a a berieš kritiku citlivejšie ako ostatní, keďže cez svoju prácu vyjadruješ svoje pocity, myšlienky a svoje vnútorné je.
Tvoja práca bude vystavená verejnosti a posudzovaná – nevyhneš sa tomu. Preto si musíš vyvinúť hrošiu kožu a vedieť odlíšiť konštruktívnu kritiku od negativizmu a hate-u.
Neber veci osobne. Ak niekto nemá rád to, čo robíš, neznamená to, že je to tvoje zlyhanie. Nie každý je kvalifikovaný a študovaný na to, aby vedel oceniť umenie.
Na druhej strane, ak sa nikomu tvoja práca nepáči a málokto si ju vôbec všimne, pravdepodobne robíš niečo nesprávne a skús sa v tom zlepšiť.
Branding a prezentácia
Vystavenie je prvý krok marketingu – a daj si záležať na tom, aby to bolo profesionálne. Prvý dojem je dôležitý. Potrebuješ ohromiť návštevníkov nie len svojimi dielami, ale aj spôsobom ich prezentácie.
Branding nie je iba o logu, je to o tom, aký pocit dokážeš v ľuďoch vzbudiť a ako si ťa zapamätajú. Tvoje portfólio musí byť aktuálne a musí mať konzistentný vzhľad a feeling.
Použi len veľmi kvalitné fotografie, vyber si správnu paletu farieb a typografiu. Vyber len tie najlepšie kúsky do svojho portfólia na svojom webe a nie všetko, čo si kedy vytvoril(a). Aj obchodníci to takto robia, keď pripravujú výklady. Vyber teda to najlepšie na prilákanie klientov a potom im prípadne ukáž aj tie „lacnejšie“ kúsky.
Skús prípadne ukázať aj svoj príbeh, nechaj ľudí nech ťa trochu spoznajú.
Spoj sa s ostatnými umelcami
Mať vzťahy s inými umelcami je nápomocné vo viacerých smeroch. Môžete prediskutovať rôzne problémy a vzájomne si vyžiadať odborný feedback na svoju prácu.
Ak sa cítiš izolovane, sociálne siete sú celkom fajn miestom na spojenie sa s kreatívnou komunitou.
Buď v správnom čase na správnom mieste
Veríš tomu, že si svoje dielo predal(a) kvôli tomu, že si najlepší(ia) umelec/umelkyňa svojho typu v krajine/na svete ? Alebo to bolo kvôli tomu, že sa tvoje dielo zapáčilo a bolo v správnom čase na správnom mieste ?
Pravda je taká, že pre klienta/ku tvoje dielo spĺňalo minimum požadovaného talentu a bolo v správnom čase na správnom mieste. Preto je dôležité chodievať na art fairs, mať výstavy a predávať aj online.
Sleduj trendy v čase
Sú galérie a art fairy, ktoré predávali skvele pred 10 rokmi, no ich predaj šiel prudko dole. V roku 2017 bol skvelým médiom Facebook, dnes valcuje Instagram. O 5 rokov to môže byť znova niečo iné. Sleduj trendy a prispôsobuj sa im. No nerob to bezhlavo – pozeraj tiež na to, čo funguje tebe, na tvoj typ umenia.
12 spôsobov, ako si zarobiť
Predaj umenia
1. Predávaj svoje originálne práce
Môžeš predávať na vlastnú päsť cez svoj vlastný web a investovať veľa do vlastného promo, a/alebo využiť možnosti online webov na predaj umenia.
2. Predávaj printy
Sú weby, ktoré poskytujú možnosti predávať printy tvojich originálnych diel.
3. Licencuj svoje diela pre stock weby
Ak si illustrator(ka), grafický/á designer(ka), fotograf(ka) – môžeš ponúknuť svoju prácu stock webom. Vieš si takto zabezpečiť pasívny príjem. ( napr. Shutterstock.com )
4. Privátne zákazky
Môžeš napr. maľovať graffity na zákazku, stenu v detskej izbe alebo rôzne iné privátne zákazky od firiem alebo individuálnych klientov.
Učenie a mentoring
5. Uč buď online alebo zorganizuj workshop
Môžeš pripraviť online kurz napr. pre platformy, ktoré majú obrovské množstvo zákazníkov ( skillshare.com a learnhownow.com )
6. Poskytuj tutorialy
Môžeš organizovať webináre, alebo točiť videá pre platformy ako je napr. Youtube
7. Vytvor si vlastný blog
Blogy sú v dnešnej dobe veľmi populárne a vieš si cez nej prilákať klientelu, alebo zarobiť cez pridružené reklamy, linky, sponzorov a pod.
8. Vytvor a predávaj e-book
Toto je zrejme druhý krok po tom, ako úspešne spustíš blog. Ak ľudia začnú veriť, že si expert na danú problematiku, je možné, že budú ochotní si kúpiť tvoj e-book.
9. Koučuj a mentoruj
Svoje zručnosti a expertízu môžeš posunúť ďalej cez coachovanie a mentoring.
10. Konzultovanie a art direction
Pravdepodobne máš vzdelanie v oblasti umenia a designu a môžeš svoje vedomosti využiť na konzultovanie pre firmy v oblasti designu alebo rôznych vizuálnych projektoch.
Práca v umeleckom biznise
11. Pracuj pre galériu alebo inú umeleckú inštitúciu
Pri práci v galérii budeš mať možnosť nahliadnuť do zákulisia art biznisu, naučíš sa niečo o umeleckom marketingu, kurátorstve a pod.
12. Pracuj pre umelecký magazín
Táto práca ti umožní získať cenné kontakty a veľa sa pri nej naučíš.
zdroj: millo.co, blog.artstorefronts.com